Έρχεται άλλο ένα Υπουργείο Παιδείας
να βάλει το λιθαράκι του στην υποβάθμισή της Παιδείας
Κοντά το 1/3 των εκπαιδευτικών στην
δημόσια εκπαίδευση είναι αναπληρωτές. Όπως τόσο καιρό οι μάχιμοι υγειονομικοί
πρότασσαν ως μια λύση στον κοροναϊό τη μαζική διεξαγωγή ΤΕΣΤ ΤΕΣΤ ΤΕΣΤ (που
φυσικά η Κυβέρνηση δεν το έκανε), έτσι και στην εκπαίδευση η πρώτη βασική λύση
είναι Μονιμοποιήσεις Μονιμοποιήσεις Μονιμοποιήσεις (ούτε αυτό θέλουν να
κάνουν).
Το πολυνομοσχέδιο φέρνει σαρωτικές
αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης:
·
περικοπή στις δημοσιονομικές δαπάνες για την παιδεία
(λίγα πολυπληθή τμήματα που οδηγούν σε κατάργηση/κλείσιμο χιλιάδων
τμημάτων-σχολείων, μείωση αριθμού αναπληρωτών, κλείσιμο ΕΠΑΛ κλπ)
·
ενίσχυση του νεοφιλελευθερισμού (Πρότυπα
σχολεία, «Αριστεία», δεξιότητες σε όλη την εκπαίδευση, σχολεία πολλών
ταχυτήτων),
·
και του νεοσυντηρητισμού (επιστροφή διαγωγής,
ποινές για μαθητές, υποβάθμιση κοινωνιολογίας, σχολικοί κανονισμοί κλπ),
·
βάθεμα των ταξικών ανισοτήτων (αποκλεισμός μαθητών
από ΕΠΑΛ, βάση του δέκα, μεταγραφές ΑΕΙ, τράπεζα θεμάτων και αμέτρητοι
εξεταστικοί φραγμοί που «θα ξεχωρίζουν την ήρα από το στάρι», κ.α.).
Απόλυση χιλιάδων Αναπληρωτών
Χιλιάδες λιγότεροι αναπληρωτές θα
προκύψουν από την ρύθμιση του πολυνομοσχεδίου με τον ελάχιστο αριθμό μαθητών
ανά τμήμα και αύξηση του μέγιστου αριθμού, εκκινώντας από το νηπιαγωγείο και το
δημοτικό. Με ελάχιστο αριθμό 20 και μέγιστο 26, μια πρώτη δημοτικού με 30
παιδιά δεν θα γίνει 2 τμήματα με 15 και 15, αλλά ένα 26άρι τμήμα και 4 παιδιά
θα αναγκαστούν να μετακινηθούν σε άλλο σχολείο. Εν μέσω πανδημίας λοιπόν
και ενώ η δημόσια κουβέντα είναι γύρω από τις αποστάσεις που πρέπει να κρατάμε
μεταξύ μας, η Κεραμέως για δημοσιονομικούς λόγους στοιβάζει νήπια και μαθητές
δημοτικού σε λίγα πολυπληθή τμήματα. Ταυτόχρονα με το μέγιστο όριο ηλικίας (17
ετών) για τα ΕΠΑΛ, οδηγούνται πολλά σε κλείσιμο, αφού περίπου το 30% των
μαθητών που φοιτούν σε αυτά πλέον αποκλείονται. Κλείνουν χιλιάδες
τμήματα/σχολεία λοιπόν, τηρώντας τις δεσμεύσεις σε ΕΕ/ΟΟΣΑ για μείωση προσωπικού.
Αυτό λοιπόν καλούνται να το χρεωθούν οι αναπληρωτές, με μόνιμη απόλυση αφού θα
λιγοστέψουν κατά χιλιάδες οι θέσεις εργασίας.
Την ίδια στιγμή, οι διατάξεις για
«κατά προτεραιότητα» κάλυψη των κενών στα Ειδικά Σχολεία για την ΕΑΕ και των
πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων φανερώνει την πρόθεση της κυβέρνησης να
αφήσει χιλιάδες κενά σε Τμήματα Ένταξης, Παράλληλης Στήριξης κ.ά. ακάλυπτα.
Πρόκειται για ένα ακόμη σημείο του πολυνομοσχεδίου που δείχνει τον μειωμένο
αριθμό προσλήψεων αναπληρωτών στο νέο σχολείο Κεραμέως.
Γίνεται ξεκάθαρο ότι ΔΕΝ αποτελεί
προτεραιότητα η άμεση κάλυψη όλων των κενών με άμεση μονιμοποίηση όλων των
αναπληρωτών. Στο όνομα των δημοσιονομικών περιορισμών «κατά προτεραιότητα» θα
στοιβάζονται μαθητές ο ένας πάνω στον άλλο, θα κλείνουν τμήματα/σχολεία και θα
απολύονται χιλιάδες εκπαιδευτικοί!
Ποινές και μοριοδότηση
Επαναφέρονται οι ποινές σε περίπτωση
άρνησης πρόσληψης ή παραίτησης, σε 2 έτη (την χρονιά παραίτησης και την
επόμενη) ενώ προβλέπεται 3ετής αποκλεισμός σε περιπτώσεις ειδικής πρόσκλησης
(κάλεσμα δήλωσης συγκεκριμένων σχολείων). Αυτές οι ποινές μεταφέρονται και σε
ενδεχόμενους νέους πίνακες.
Με άλλα λόγια, το ΥΠΑΙΘ όχι μόνο δεν
μονιμοποιεί όλους τους αναπληρωτές που τόσα χρόνια στηρίζουν την δημόσια
εκπαίδευση, αλλά αντίθετα επιλέγει να τους τιμωρήσει με αποκλεισμό και ανεργία
αν βρεθούν σε ατυχή θέση να αναγκαστούν να παραιτηθούν!
Οι αναπληρωτές θυμίζουμε δεν έχουμε
τα ίδια δικαιώματα με αυτά των μονίμων. Οι προσλήψεις αναπληρωτών δεν γίνονται
σε μία φάση για όλα τα κενά, συνεπώς δεν μπορεί κανείς να είναι απόλυτα βέβαιος
κατά την δήλωση περιοχών που κάνει. Τόσες και τόσες είναι οι περιπτώσεις
αναπληρωτ(ρι)ών με χρόνια νοσήματα, εγκυμοσύνες κ.α. που προσλαμβάνονται σε
περιοχές χωρίς νοσοκομεία. Ειδικά στο πλαίσιο της μητρότητας αντί να την
προστατέψει, όχι μόνο δεν εξισώνει τις άδειες με αυτές των μονίμων, αλλά
επιπλέον τιμωρεί τις εγκυμονούσες με χρόνια ανεργία, αφού πλέον η παραίτηση θα
ισοδυναμεί με μόνιμη απόλυση. Δεν είναι
λίγες οι περιπτώσεις συναδέλφων/σσών που προσλήφθηκαν σε νησιά ή περιοχές με
αυξημένο τουριστικό ενδιαφέρον, και υποχρεώθηκαν σε παραίτηση λόγω οικονομικής
αδυναμίας να ανταποκριθούν στα εξωφρενικά ενοίκια.
Με χυδαίες δηλώσεις περί
«αφερεγγυότητας» και «τεμπέληδων εκπαιδευτικών» η Υπ. Παιδείας τολμάει να
κουνάει το δάχτυλο σε εκείνους τους εκπαιδευτικούς που βλέπουν τη δουλειά τους
να αμφισβητείται με το προσοντολόγιο, που έχουν στηρίξει το δημόσιο σχολείο
αφήνοντας πίσω τους κάθε χρόνο οικογένειες, φίλους και καθημερινότητα, που
εξαναγκάζονται σε παραίτηση για λόγους υγείας ή/και εγκυμοσύνης ακόμη και
οικονομικής δυσπραγίας!
Ένα ακόμα σημείο που αφορά τους
αναπληρωτές είναι και η αλλαγή στον τρόπο μοριοδότησης. Καταργείται η μεταφορά
προϋπηρεσίας από κλάδο σε κλάδο και επαναφέρεται η διπλή μοριοδότηση
δυσπρόσιτων.
Διαχρονικά, οι εκάστοτε πολιτικές
ηγεσίες του Υπ. Παιδείας «πειραματίστηκαν» ποικιλοτρόπως σε βάρος των
αναπληρωτών/τριών οδηγώντας σε αμέτρητες ανισότητες που έχουν επέλθει με κάθε
αλλαγή που επιχειρείται. Οι παραπάνω αλλαγές που περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο
βάζουν μια επιπλέον τρούφα στην «τούρτα» του ανταγωνισμού για μια θέση
ελαστικής εργασίας. Την ώρα που η εφαρμογή του προσοντολογίου και η
συγκρότηση πινάκων «κινούμενη άμμο» έχουν οδηγήσει τους εκπαιδευτικούς σε ένα
αέναο κυνήγι μορίων, τώρα έρχεται η διπλή μοριοδότηση από το ΥΠΑΙΘ σαν
χρυσό φλουρί, διεκδικήσιμο στην αρένα του εργασιακού ανταγωνισμού. Ποτέ μέχρι
τώρα η διπλή μοριοδότηση δεν προσφερόταν σε ενδεχόμενο μόνιμο διορισμό. Τώρα με
τις υποσχέσεις για μονιμοποιήσεις και με την διπλή μοριοδότηση να προστίθεται
σε αυτούς τους πίνακες, προωθείται ακόμα μια αφορμή ανταγωνισμού. Είναι
ατέρμονη η κουβέντα για τα προβλήματα που δημιουργούνται. Ας σκεφτούμε μόνο ότι
η διπλή μοριοδότηση δεν θα υπάρξει στους πρώτους πίνακες που έχουν γίνει ήδη οι
αιτήσεις, αλλά ούτε και θα γίνει αναδρομική προσμέτρηση σε όσες/ους δούλεψαν
στα ίδια αυτά σχολεία τόσα και τόσα χρόνια, γεγονός που δημιουργεί ανισότητες.
Είναι ξεκάθαρο ότι τα προβλήματα που δημιουργούνται δεν έχουν δίκαιη λύση.
Προσοντολόγιο
Ακόμα ένα στοιχείο των ημερών είναι
οι δηλώσεις της Υπουργού για προσλήψεις αναπληρωτών από τους προσωρινούς
πίνακες της γενικής (όχι τους οριστικούς επικυρωμένους από τον ΑΣΕΠ),
προκειμένου να υπηρετήσουν πιστά τον μοναδικό στόχο, τόσο της σημερινής όσο και
της προηγούμενης κυβέρνησης. Την παγίωση του προσοντολογίου για την είσοδο
στην εργασία, που θα διαμορφώνει τον νέο εργαζόμενο, που θα κυνηγάει προσόντα,
που θα αξιολογείται, που θα ανταγωνίζεται τον/την διπλανό/ή του και τους/τις
συναδέλφους/ισσές του/της, προσδοκώντας μια θέση αναπληρωτή/τριας για 9 μήνες
(στην καλύτερη περίπτωση!). Είναι ολοφάνερο ότι οι δικαιολογίες για
«αδυναμία» να προχωρήσουν σε μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών αποκλειστικά με
βάση το πτυχίο και την προϋπηρεσία τους, καθώς μια τέτοια ενέργεια θα κρινόταν
αντισυνταγματική, πάνε περίπατο! Οι διασταλτικές ερμηνείες των νόμων, οι
εξαιρέσεις και οι έκτακτες συνθήκες προσαρμόζονται αποκλειστικά στις ανάγκες
της αγοράς και όχι στις απαιτήσεις των εργαζομένων!
Άλλωστε, η πρόσφατη εμπειρία των
πρώτων διορισμών με προσοντολόγιο έρχεται να επιβεβαιώσει το επικοινωνιακό
παιχνίδι στις πλάτες χιλιάδων εκπαιδευτικών. Τον Φεβρουάριο έγιναν οι λίγοι
προγραμματισμένοι μόνιμοι διορισμοί ΕΕΠ/ΕΒΠ με βάση τον ν.4589 ενώ δεν
προβλέπονται άλλες μονιμοποιήσεις για τους κλάδους αυτούς. Δεν στέγνωσε το
μελάνι των ελάχιστων μονιμοποιήσεων και λίγες μέρες μετά ξαναπροσλήφθηκαν
αναπληρωτές ΕΕΠ/ΕΒΠ! Αυτή φαίνεται λοιπόν να είναι η μοίρα των αναπληρωτών! Με
το τυράκι των υποσχέσεων και ίσως με μερικές μονιμοποιήσεις-ψίχουλα, το
προσοντολόγιο προχωρά με ελάχιστους διορισμούς και όλοι οι υπόλοιποι αέναα
ριγμένοι στην μάχη αγοράς πιστοποιήσεων, δεξιοτήτων και απόκτησης προσόντων.
Η μόνη λύση είναι η ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ του
προσοντολογίου και η ΑΜΕΣΗ μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών που έχουν δουλέψει
μέχρι τώρα, με έστω και μία σύμβαση, αποκλειστικά με το Πτυχίο και ολόκληρη την
προϋπηρεσία.
Δεν
πρόκειται να αποδεχτούμε τέτοιο μέλλον
Μαζικοί
μόνιμοι διορισμοί όλων των αναπληρωτ(ρι)ών αποκλειστικά με το πτυχίο και
ολόκληρη την προϋπηρεσία
Tο μέλλον μας δεν είναι η ανεργία και η αδιοριστία
Παλεύουμε
για μόνιμη και σταθερή δουλειά για όλες και όλους
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου